Thursday, December 27, 2012

Gunung Nuang: Pushing the limit...

Assalamualaikum
Yeay...ade bahan utk update blog...
entry kali ni pasal kembara mendaki gunung nuang,
hulu langat, selangor
pada hari krismas lepas
(25 Dec 2012)
bersama 
(Wan, Man, Sam dan Izwah)=geng marathon
Sampai pukul 6 lebih..subuh situ je
thanks kepada Wan kerna sudi tumpangkan kereta
at first, bfast kul 5 di pelita, ampang point
gather2 situ dulu, then gerak ke hulu langat
kat hutan simpan tu kene bayar yuran masuk
RM 1 only
kene register nama, IC, tarikh masuk and keluar
do n don't notice
ni pintu gerbangnya...ni dlm pukul 7lebih.
kat hutan still gelap
ready for the challenge
aku mmg tak expect ape2 pasal gunung ni
of coz this is 1st time
frankly, agak underestimated gak la dgn gunung ni
maybe bcoz of previous exp kat taman negara gunung tahan
but, personally, first timer is disadvantage
ape2 pun, the plan was 'redah je'
kat trail, rasenye susah nak sesat sbb sepanjang trail akan ade symbol kura2 ni.
so just follow the kura2
yg ni kat kem ape ntah, kem lolo kalo tak silap...lol
tapi kat sini ktorg rehat2 jap lepaskan letih
panjat punye panjat sampai kem pacat.
sini pun rehat2 gak...lepas kem pacat ni
baru la climbing and hiking yg paling mencabar 
dlm sejarah hidup aku
hahaha...
Izwah sampai takat kem ni je..
Sam temankan dia turun lepas tu

jumpe haiwan kat bawah ni
ulat gonggok besar gila
Power of mind, nasib baik aku dah set kat otak 
utk sampai kat puncak
kaki dah vibrate, trail sampai tahap climbing
for me la...the challenge is
aku panjat tapi tak tahu bile nak sampai
just do it
letih aku rehat jap, then sambung balek
and 'give up' was not an option
see...the power of mind 
and of coz...dengan izin Allah
time ni Wan dgn Man dah lame sampai
akhirnye sampai jugak
sian team members lain yg dah sampai lama
membeku depa sebab sejuk gila
sbb nak tggu aku sampai puncak
kat atas tu mcm ribut, angin kencang, 
pokok goyang2, kabus tebal 
and sejuk plus
hujan plak dari kem pacat lagi
i took about 5 hours utk sampai and 5hours utk turun
bros yg guide, Man dan Wan of coz lagi pantas catatan masanya
die org otai marathon...
so, time lepaskan lelah tu, aku join team pakcik2 chinese
depa very supportive
sbb aku tak bape nak nampak sign trail
so ikot depa jelah
about 10 mnit before reach the peak, 
there was where i pushed my limit
time tu kaki dah vibrate, naik sikit aku rest naik sikit aku rest..
hahaha
the details of the peak...
rasenye tinggi tu tak penting
yg penting, yg perlu diambil kire is the obstacles along the trail.
lain gunung lain halangannya
total distance naik is 10km, so pegi balek is 20km

sampai lah saat tulis entry ni
satu badan sakit2...hahaha
still xtahu bape berat turun
rasenye naik ade lah
dasar pemalas nak exercise mcm ni la...
tapi, aku masih ade niat nak naik lagi
thanks a lot to Wan and Man atas bantuan 
dan sokongan yg dberikan.
wah...lol

ok..till next entry
nak smbg study plak.


acap


No comments: