Thursday, January 5, 2012

menabung WANG dan IMAN

Assalamualaikum

Syukur kpd Allah sebab masih hidup. Tq to all readers yg sudi membaca. Jgn lupa komen yeah.

Kalau kita menabung duit dan harta, kita dpt tahu kan berapa dah ada dlm simpanan. kann.

Tapi kalo menabung IMAN / TAQWA, adakah kita nampak iman/taqwa kita tu bertambah? So how to know that?

Utk memudahkan kita selaku orang awam, senang je. Iman n taqwa bertambah dgn bertambahnya amalan kebaikan. Kalo berkurang, kurang la amalan kebaikan.

Begitu juga benda2 jahat, iman bertambah, sikit la benda jahat kita buat, iman turun, byk la maksiat kita buat.

Kalo terlintas je sekelumit niat nak buat jahat, laju je kita buat, so ni tanda iman lemah. Kalo iman kuat, byk mane pun anasir2 jahat menghasut(setan, nafsu, dll), kt tetap bertahan utk tak nak buat.

Kita2 yg nak tahu lebih, nak tambah ilmu bermanfaat utk hidup dunia dan akhirat, jom2 la kite belajar dan belajar.

So, guy, jom muhasabah iman n taqwa. Kalo muhasabah harta, senang je, pergi atm/bank dapatlah info.

Tapi kalo iman n taqwa, satu je caranya, iaitu;
DIUJI
Bila2 masa je kita kene uji. So, kita2 semua adalah menjadi kelebihan utk kita sentiasa ingat yg ape saja yg berlaku adalah ujian. 
Dapat nikmat ujian, dpt musibah ujian, buat amal kebaikan pun ujian, buat jahat pun ujian.
utk dalil2 naqli, kita2 leh la search kat google atau nak senang tanye ustaz2.
till next entry
p/s: kadang2 benda2 serius mmg susah nak diolah menjadi santai. 
Rasanya memang tak boleh kot.

12 comments:

cik Kartun said...

nice entry..
p/s : yup bnde2 gini klu di olah jadi sntai, len plak jadi nye benda2 gini bukn boleh duat lawak jenaka..

FaizalSulaiman said...

iman..tak boleh diukur:)

jaa64 said...

hurm....menabung wang hanya dunia, menabung iman dapat diguna di dunia buat bekalan di akhirat :)

Original CikTeddy said...

good entry friend..^_^

ayie said...

btol3

Kancil 8349 said...

betul tu..entri yang baik

asyraf ahmad said...

@cik Kartun

betol gak, tapi nak buat pun boley, memerlukan skill yg tinggi and creativity yg ohsem..hehe

asyraf ahmad said...

@FaizalSulaiman

betol la tu, susah nak ukur takat mane kepercayaan. dpt rasa sendiri2 je lah, harap2 dpt rasa n tak tersilap rasa, moga Allah sentiasa beri hidayah...

asyraf ahmad said...

@jaa64

betol tu jaa64, hehe, bak kata ulamak
"kejar dunia, dunia lari, kejar akhirat, dunia dan akhirat datang mari"

asyraf ahmad said...

@Cik Teddy yg asli

thanks...entry santai2 je pun...hehe

asyraf ahmad said...

@ayie

kannn...hahaha...

asyraf ahmad said...

@Kancil 8349 aka CIKGU

tima kasih.kene improve lagik cara penulisan.gitewww..haha..
semoga kita2 semua sentiasa diberi hidayah.
aminnn