Monday, December 19, 2011

PUNCA kepada PUNCA masalah

Assalamualaikum

Syukur Alhamdulillah kerna masih hidup, masih ada kesempatan nak bertaubat kann. TQ kepada readers sekalian.

Baiklah, entry ni nak ringkas dan padat. Halnye adalah, pernah tak korang jadi punca kepada sesuatu?

OK, kalau tak, pernah tak korg jadi punca kepada punca kepada sesuata?2 layer punca.

Sebagai contoh, anda memberi sedekah kepada seorang pengemis. Kemudian pengemis tu membeli dadah hasil dari duit yang anda sedekahkan.

Masalah; pengemis tu membeli dadah. Punca: Pengemis mendapat duit utk membeli dadah. Punca 2nd floor: Anda memberi sedekah(duit) kepada pengemis yang membeli dadah tu.

(chain reaction dlm pelakuran nuklear, 
adalah kes berlainan namun konsep sama)
(sumber GOOGLE IMAGE SEARCH ENGINE)

Tu contoh je. Ape yg aku nak gambarkan adalah tindak balas berangkai. 

Kadang2 kita tak nak mengaku kita adalah punca kpd sesuatu, walaupun sedikit sebanyak mmg kita yg menjadi punca/penyebabnye.

Walaubagaimanapun, bukan niat kita nak benda tak baik berlaku kan, mcm dlm situasi diatas.

till next entry
acap
p/s: adoiii..nafsu syahwat sukar dikawal kan..eh!
tugas semakin getir....

4 comments:

FaizalSulaiman said...

nice info acap. masalah kepada masalah, lalu mencari punca pada masalah.

keep on writing!

syaher rehays said...

hoho~ btol jugakss...sedekah kt tabung masjid jela gni..lalala~

*terbaek

Bui Junaidi said...

kdg2 kita tak tau tindakan kita ni leh jadi punca masalah..susah nk elak perkara mcm ni..yg penting niat kita baik..

hyz said...

kdg2 org yang jd punca tu, x nak pun jadi sesuatu yang x diingini...