Tuesday, September 20, 2011

I'm a new vlogger .... (Video)

Assalamualaikum

Daripada aku mengenangkan mcm mane nak dpt income 5k sebulan yg menyerabutkan kepala, rehat2 jap verangan kalau2 aku join vloggeron (sekumpulan orang yang membuat video).

Dari pengamatanku, few things abt vloggers yg similar, pertama, cantik, kedua, pandai cakap, ketiga, ade bende nak cakap. dan byk lagi la.

Dan, pengamatan aku, aku takde semua diatas..hahaha dan ha lagi.

Jadinya, aku pun menggariskan beberapa panduan utk aku berVlog, mgkn berguna kpd rakan2 bloggers diluar sana yg tidak mempunyai "package" (konon..pffttt)...

Pertama, aku rasa aku tak boleh stand alone for the video, so kene buat duo, atau trio atau gang...hahaha. kan kan. ce bygkan korg buat video korg, sorang2, pastu cakap pasal ape yg berlaku hari ni kat korg...perghh....rase2 org2 lain nak tgk bt kali kedua ke?

ke-2, disebabkan tak leh stand alone, so kene cari org ke-2 tu, dan org ke 2 dan seterusnya aku pk kenelah cantik tertarik viewer nak tgk...so, boboy kene carik gegerl yg cantik2 dan sebaliknya....

ke-3, utk kukuhkan popularity vid (adkl; utk buat2 vid tu fofular HOT stuff terkini) mmg kene tag cara vblog, kene promote vid org lain dgn cara yg sgt halus. Macam, if aku, aku taknak sgt la kipas2 vlog lain, tp just nak curik sikit aura dorg masuk dlm vid kite. kan kan...

ke-4, yg ni aku suke, mmg hidup aku slalu round2 kat sini je, ; try and error...try theme vid, try cara cakap, try scope of video...dll...video kene ringan, tak terlalu merepek, atau cuba yg mcm melodi punye, cutting2 supaya nampak laju, lancar dan padat...wahhh!!! dan mcm student pembikinan video la plak...

ke-5, kalo hang kaya, byk duit, atau sggp kuar duit walau tgh kopak, hire pakar film atau drama...confirm video korg jadi viral....hehehe

sokian, till next post....

2 comments:

Nina K's Luviee said...

nak lepak kat blog awak...jom lepak kat blog saya ya
http://nina-wns.blogspot.com/2011/08/jom-tambah-follower.html

Eazy Izzuddin said...

jom buat vlog sama2...
hik2


JOm join contestku =D : Contest Annouced! Mak Aih! Contest Blog Eazy Izzuddin ?!